Monday, August 2, 2010

Mari mengeja..

Mari mengeja dalam jawi…

Sin.. wau.. Mim.. Ba.. wau.. Nga.. jadi apa? Bunga??

Hahaha..

Som Bong…

Apakah itu?

Itulah manusia yang aku jumpa..

Bukan nak mengata.. tapi nampaknya walaupun ada yang belajar ilmu agama.. tapi.. ntah la.. x praktikkan pun.. (Bukan Semua)

Bagi salam… mcm bagi salam kat tiang.. X jawab… sekadar melihat sekilas.. bkn nak jawab.. Cuma memandang sinis..

Bukan sekali mahupun dua.. tapi berbilang kali tak terkira..

Rasanya manusia lain yang lebih biasa, belajar agama pun x seberapa nak tinggi mcm "mereka²" tu.. tp rajin gak jawab salam, tegur sapa, dan senyum pabila bertemu walau x kenal..

Tapi.. hmmm… xtau la apo den nak kato.. den raso la kan, "mereka" tu pandang hina kat insan² lain yang bkn belajar mcm mereka.. So what? Biarpun bergelar ustaz ke syeikh ke, biar la berhikmah.. Apa yang kamu pelajari, praktikkanla.. Jgn sekadar belajar untuk santapan jiwa.. tapi x melibatkan rohani..

Tu je yang aku nk cakap.. bkn pe.. aku rse org lain yg x berkelayakan msuk fakulti korang lg mengamalkan adab bertegur sapa.. walaupun mungkin part lain mereka kurang..

Tu je la nk ckp.. bkn cakap.. tp taip.. Aku x marah.. Cuma kesal..

Siapalah aku untuk menegur.. Sudah menjadi syariat Islam untuk menegur sesame kita..

Walaupun kubur lain-lain.. tapi kita se umat.. bertanggungjawab antara satu sama lain..

Jangan kerana kesilapan seorang, semua terkena sekali…

Bak kata pepatah Sang Pujangga. "Kerana seekor kerbau balik kelas mengecat, tapi membiarkan catnya tertumpah.. x pasal, sekandang kerbau kakinya terpalit cat.."

Eheh… =)

No comments: